Wednesday, September 8, 2010

Все менше білорусів говорять рідною мовою

Мінськ – У Білорусі оприлюднені підсумки перепису населення 2009 року. Вони свідчать про загальне зменшення населення в країні та скорочення частки тих, хто говорить білоруською мовою.

Водночас, частка білорусів зросла із 81 до 84 відсотків, представників національних меншин стало менше. Зокрема частка росіян знизилася з 11 до 8 відсотків. Менше стало і українців, їхня частка в загальній кількості населення Білорусі впала з 2,4 до 2 відсотків, якщо раніше в Білорусі жило 237 тисяч українців, то тепер українська діаспора тут нараховує близько 190 тисяч осіб.

Лише 23 відсотка осіб заявили, що спілкуються білоруською.

Більшість населення вважає рідною білоруську мову – 53 відсотка, але це значно менше, ніж було 10 років тому – майже 74 відсотка. Лише 23 відсотка білорусів тепер заявили, що спілкуються вдома білоруською мовою, 10 років тому таких було 37 відсотків. Більшість населення Білорусі розмовляє російською.

Представники Товариства білоруської мови називають цю тенденцію негативною, вона може призвести до виведення з обігу білоруської мови за 20-30 років. Товариство пояснює це активною політикою русифікації, яку проводить влада Олександра Лукашенка протягом 16 років, скороченням шкіл, а також книг та ЗМІ на білоруській мові, і взагалі виведенням її на периферію громадського життя, переведенням до розряду непрестижних, як це було в часи СРСР.

Той невеликий відсоток білоруськомовних, який залишається, існує дякуючи сільському населенню, в Мінську рідною білоруську мову назвали лише 35 відсотків громадян.

Незалежна мінська газета «Наша ніва», оцінюючі підсумки перепису 2009 року, з сумом констатувала, що і кількість мешканців Білорусі і частка білоруськомовних скорочується.

«Але це загальна тенденція для Східної Європи. Зменшується не лише населення Білорусі, але й Росії, України, Литви, Латвії. А ось рідну мову втрачають лише білоруси. В інших країнах, навпаки, відбувається національна консолідація», – пише газета.

Джерело - Радіо Свобода

Facebook як інструмент громадської активності

Кеті Чан, наукова асистентка Harvard Family Research Project, розмірковує про зростання та додаткові виклики соціальної мережі Facebook як важливого засобу поширення інформації для неприбуткових організацій.

Що таке Facebook?

Facebook – сайт соціальної мережі, який дозволяє користувачам приєднатись до віртуальної громади та спілкуватись з іншими користувачами, маючи спільні інтереси. Даний веб-сайт є прикладом принципово іншого підходу у користуванні Інтернетом. Замість того, щоб бути одностороннім джерелом отримання інформації, сайти соціальних мереж є «своєрідними містками», що сприяють широкому колу взаємодії онлайн: налагодження дружби, підтримка відносин на відстані, зміцнення професійних зв’язків, мобілізація підтримки для благодійних справ тощо. Соціальні мережі надають можливість користувачам бути активними учасниками подій Інтернету.

Чому Facebook підходить саме НУО?

Facebook виявився корисним сайтом для громадських організацій, завдяки тому, що функція «Сторінки» надає можливість створювати швидку та безкоштовну присутність в Інтернеті. Сторінка схожа на профіль, за винятком того, що сторінка презентує організацію – НУО, місцевий бізнес, бренд, якусь продукцію або ж відому особу – а не окрему, пересічну людину. Користувачі Facebook можуть «ставати фанатами» сторінки, таким чином ототожнюючи себе з даною організацією та виказуючи їй суспільну підтримку. Сторінки є корисними, оскільки сприяють взаємодії між великими організаціями та громадськістю. Facebook особливо корисний для НУО в реалізації таких видів діяльності:

Фандрайзинг. Завдяки Facebook, організації можуть здійснювати фандрайзинг через функцію, що дозволяє їм отримувати щомісячну оплату від користувачів цієї мережі. Facebook містить віртуальну «звітну картку», що дозволяє громадськості стежити за процесом фандрайзингу; також користувачі можуть виставляти на власних профілях інформацію про благодійні справи, які вони підтримують. Основна мета – отримати ефект «снігової кулі», залучаючи віртуальних Facebook-друзів зі спільними інтересами, що лежать у площині місій різних неурядових організацій.

Поширення інформації. Сторінки Facebook мають функції, які дозволяють організаціям рекламувати свою роботу через розміщення місії, новин, контактів, анонсів запланованих подій та інших речей, що мають відношення до їхньої роботи. Швидке та масове поширення інформації серед користувачів Facebook є корисним при оголошенні подій, для збільшення учасників конференцій та семінарів, а також щодо можливостей для волонтерів. До того ж, прийнятність мережі Facebook та її глобальна доступність надають можливість НУО збільшити кількість завантажувань публікацій чи замовлень власних послуг. Окрім того, Facebook заощаджує витрати неурядових організацій на пошту, надаючи змогу здійснювати масову комунікацію онлайн.

Мобілізація зацікавлених сторін та громадськості. Facebook може слугувати платформою для згуртування публічної підтримки. Віртуальна мобілізація може стимулювати велику кількість людей до написання державним посадовим особам, представникам бызнесу чи ЗМІ про благодійну справу тієї чи іншої НУО. Facebook забезпечує віртуальну доріжку для громадськості та зацікавлених сторін, надаючи змогу особисто налагодити відносини із НУО і створюючи відчуття відкритості та прозорості. До того ж, соціальна природа Facebook дозволяє неприбутковим організаціям будувати взаємовідносини з потенційними прихильниками, а не суто просувати фандрайзинг. Наприклад, користувачі Facebook можуть брати активну участь у наповненні Сторінки, а саме публікувати свої повідомлення та залучатися до дискусій. За словами одного громадського експерта із соціальних медіа, особливістю фандрайзингу в цій соцмережі «є не просто збір коштів, а й збільшення друзів та підвищення рівня поінформованості; і в довгостроковій перспективі зміцнення слабких соціальних зв’язків заради справи може бути важливішим, ніж одноразова допомога у $10-20 просто зараз». Інші експерти в цій галузі зазначають, що функція фандрайзингу у Facebook є скоріш «інструментом отримання друзів, а не грошей».

Збір даних. Facebook пропонує неурядовим організаціям як традиційні, так і творчі методи збору даних для відстеження внутрішніх процесів, звітності та інформування про прийняте рішення. До методів збору даних у Facebook входять:

Онлайн-опитування. НУО можуть використовувати Facebook для рекламування, залучення людей та адміністрування онлайн-опитувань. Такий метод збору даних можна використовувати для оцінки будь-якої кількості тем: як громадськість дізнається про НУО, чому донори постійно дають гроші, які зміни у ставленні чи поінформованості щодо організації тощо.

Онлайн-відстеження внутрішніх процесів. НУО мають можливість використовувати Facebook, аби відслідковувати фінансові внески, кількість активістів (включаючи їхню кількість впродовж тижня), демографічну динаміку (тобто дані про гендерний розподіл та географічне розміщення) та види взаємодії активістів зі Сторінкою організації на Facebook.

Моніторинг репутації (англ. «Social Listening», що включає в себе моніторинг соціальних медіа на кшталт Facebook, Twitter та блогів, задля розуміння, що люди кажуть про вас і/або ваш бренд – прим.перекладача). Дуже часто коментарі чи запитання розміщуються на теренах Facebook, пов’язаних з НУО, як-то дошка оголошень чи блоги. Таким чином, переглядаючи переписку з громадськістю на Facebook, НУО має можливість прислуховуватись до потенційних волонтерів, донорів, клієнтів та дізнатись про те, хто вони і чим цікавляться.

Обмеження Facebook та інших сайтів соціальних мереж

Facebook та інші сайти соціальних мереж можуть бути допоміжними засобами для некомерційних організацій у комунікації з цільовою аудиторією, проте вони не мають замінити наочне спілкування та інші способи залучення зацікавлених сторін. Тоді як присутність громадської організації у мережі Facebook може досягти великої аудиторії, вона, тим не менш, виключає людей, які не мають там облікового запису (та й не зацікавлені в його отриманні).

Природа Інтернет-спільнот показує додаткові обмеження та виклики щодо переходу від самопрезентації в мережі до прямих дій поза нею. Між ними не існує прямого співвідношення. Приєднатись до Сторінок у Facebook можна лише одним кліком. Для людей це є можливістю відчути, що вони «роблять добру справу» лише клікнувши та приєднавшись до благодійної кампанії, хоча насправді вони до неї не включаються. Тому завдання полягає у використанні мережі Facebook як каталізатора та плацдарму задля реальних дій.

Переклад - "Громадський Простір", Антон Альошин.

В Україні з'явився новий освітній інтернет-ресурс

Почав працювати перший в Україні навчально-методичний ресурс, розроблений спеціалістами Інституту передових технологій. На думку авторів проекту, сьогодні Україна, її географія та історія недостатньо представлені в Інтернет-просторі. Сучасні комунікаційні технології недостатньо використовуються не лише в освітніх цілях, але і для презентації нашої держави в цілому. Саме з цією метою створено ресурс www.osvitanet.com.ua.

За словами голови правління ЗАТ "Інститут передових технологій" Олени Бойко, наповнення ресурсу подано по кожному класу - від підручника з географії або історії з ілюстраціями до окремих (стінних) карт, ілюстрацій, атласів, методичних рекомендацій, розробок уроків. Додаткова інформація знаходиться в розділах: бібліотека ресурсів, демоверсії наявних та запланованих електронних ресурсів (підручників, атласів тощо), інтерактивних карт, тестування, публікацій та гостьової книги зі зворотнім зв'язком. Практично всі підручники мають грифи МОН України. Представлені інтернет-версії підручників є повноцінними навчальними посібниками з текстами, картами, ілюстраціями, контрольними запитаннями, термінами та поняттями. Забезпечується доступ до аналогів стінних карт з географії та історії, які можуть використовуватися в класі з проектором або мультимедійним обладнанням за традиційними методиками викладання.

Атласи з географії та історії, представлені на сайті, розроблені Інститутом передових технологій, також мають відповідні грифи МОН України та насичені багатою добіркою картографічних та ілюстративних матеріалів. Так, тільки з географії це понад 300 карт і понад 350 карт зі всесвітньої історії та історії України, а добірка ілюстрацій перевищує 1500 зображень. З першого вересня 2010 року повноцінні електронні версії підручників з історії та географії для 10-х класів за новою програмою. Всього на сьогодні на сайті розміщено 18 електронних підручників та атласів.

Створений навчально-методичний Інтернет-сайт є першим систематизованим інноваційним ресурсом, що забезпечує нагальні потреби сучасної освіти. За це він був відзначений дипломом на виставці "Інноватика в освіті України" (2-4 грудня 2009 року).

У 2009-2010 роках Інтернет-ресурс osvitanet.com.ua працював у відкритому тестовому режимі, і сьогодні його використовують понад 100 000 користувачів із 40 країн світу, в тому числі діти української діаспори. Для багатьох закордонних українців це єдина можливість отримати доступ до сучасних навчальних посібників.

Розробка програмного забезпечення науково-методичного ресурсу та його наповнення здійснювалася за рахунок власних коштів Інституту. Доступ до нього у вересні 2010 року безкоштовний для всіх зареєстрованих користувачів.

Інститут передових технологій має власні інноваційні розробки у сфері інформаційних технологій та технічні можливості для їх супроводу, а також упровадження у широке використання. За підсумками роботи Міжнародної картографічної торговельної асоціації (IMTA), заклад визнано кращим картографічним підприємством Європи 2004 року.


Джерело : День